Qi Gong

Qi Gongformen Wuji Gong kan med fördel kombineras med Chi Nei Tsang.

Vill du få mer energi, bättre fokus eller sova bättre? 
WuJi Gong är en mjuk och kraftfull Qi-Gong som är lätt att lära sig. Det tar 15 min att utöva formen. Den är lämplig för alla åldrar mellan 8-88 år. Det är en mjuk och skön form som känns meditativ. Den ger ökad rörlighet och lugnar sinnet. Har du svårt att slappna av, och känner dig stressad av att inte kunna stressa av? Då är detta en metod som jag rekommenderar. Med mjuka, långsamma rörelser hjälper vi sinnet att slappna av.

Formen kan tränas på morgonen för att frigöra energi och/eller på kvällen för att göra dig avslappnad och lugn. Du blir mer fokuserad på dagen och mer avslappnad och sover bättre på natten. En fantastiskt lätt träningsform som skapar väldigt bra resultat om du praktiserar 15 minuter om dagen.

För 800 år sedan grundade den taoistiska mästaren Chang San Feng originalet till Tai Chi Chuan, 13-formen för självförsvar. Syftet var att munkarna skulle kunna försvara sig mot tjuvar utan att behöva använda onödigt aggressiva eller dödliga tekniker. Få är medvetna om att den store mästaren Chang San Feng även skapade en andra kort form som var designad för att nå upplysning snarare än självförsvar. Den har praktiserats i hemlighet av en linje av Taoistiska mästare de senaste 800 åren. Namnet Wuji Gong betyder ”verktyget (Gong) att nå det okända eller det stora mysteriet (Wuji)” Jag har lärt mig formen av Andrew Fretwell.

Här kan du se och lyssna på Andrew Fretwell:

 

 

Så här kan det se ut när jag tränar: